VÄLJ SAMMANHÅLLNING DEN 9 JUNI

I tider av krig och kris måste vi hålla ihop. Det handlar ytterst om svenska folkets trygghet och säkerhet.
22 maj -9 juni är det val till Europaparlamentet. Då är det DU som bestämmer vilket samhälle du vill ha.

VÅR POLITIK FÖR ETT
STARKARE EUROPA

KRYSSA
ADNAN DIBRANI

STÄRK VÅR RÖST
SÅ HÖJER VI DIN

Vad är vår viktigaste politik
för ett ännu bättre Varberg?

Bostad

En lösning som bygger
på fler hyresrätter till rimliga hyror i varje bostadsområde.

Välfärd

Vi kommer genomföra riktade satsningar för att bli fler lärare och att fler ska möta våra äldre.

Klimat & miljö

Öka andelen hållbara resor i hela kommunen med utbyggd kollektivtrafik där fler kan åka gratis

Vi vill bygga en kommun som håller ihop

Tillsammans skapar vi ett starkare samhälle och ett tryggare Varberg

Se filmerna med Jeanette Qvist, kommunalråd i opposition,
och hör vad hon och Socialdemokraterna vill göra för Varbergs kommun.

Klimat

Skolan

Bostäder

Vad skulle skillnaden bli
med S-styre i Varberg?

Idag styr den moderatstyrda alliansen i Varberg. Det har de gjort i snart 25 år och det är klart att de gjort en hel del kloka och bra saker. Varberg är en av Sveriges mest populära kommuner att bo i och växer så det knakar. Det här gör att vi blir allt fler som betalar skatt för varje år och har supermöjligheter att skapa ett Varberg för ALLA! Det här gör att det borde finnas pengar till fler lärare. Till mer personal i äldreomsorgen. Till varje barn som mår dåligt. Till cykelvägar. Till bostäder med billigare hyror.

Varför saknas då pengar i kommunen – i skolan och äldreomsorgen?

… Jo, det beror i grunden på olika ideologier där M, KD och SD vill att stat och kommun ska bli mindre vid varje givet läge (för då kan de sänka skatterna). S har varje år tillskjutit mer pengar till äldreomsorg, förskola, skola, fritidshem än vad alliansen gjort.

Resultatet i Varberg? (trots att vi har så mycket skattepengar)

• Idag lyckas barn som INTE har rika eller välutbildade föräldrar sämre i Varbergs skolor än för tio år sedan.
  • Idag har vi mycket mindre personal som åker ut och tar hand om våra äldre än för tio år sedan (per antalet äldre).
  • Idag har vi längre bostadsköer till hyreslägenheter som vanligt folk har råd med.

Kan vi vända på detta? JA, självklart kan Varberg bättre!

Ge oss din röst och vi lovar att sluta spara och effektivisera med kortsiktiga beslut i hela Varbergs kommun! Vi Socialdemokrater kommer att investera i barnen, i de äldre, i bostäder, i allt som bidrar till mindre koldioxid! Det är vårt vallöfte. Det är vad vi Socialdemokrater står för. Vi bygger långsiktigt! Och det är vi stolta över!

Senaste debattinläggen

Kommande händelser

(S) på torget
När: 6, 13, 20 och 27 april kl 10-13
Plats: Varbergs torg

1 maj
När: 1 maj, samling kl 10.00, från scenen kl 11.00
Plats: Samling vid Folekts Hus, program från scenen i Societetsparken

# Ett Varberg för alla

En egen bostad innebär trygghet och är en viktig del av välfärden. Det är en förutsättning för unga att kunna ta sitt första jobb eller studera, för företag att kunna anställa, för nyanlända att integreras och för barn att lyckas i skolan. Alla som har behov av en bostad ska få det.
Vi ska bekämpa bostadsbristen och bygga fler bra bostäder i hela Varberg. Men när över 40 procent av invånarna inte klarar av att betala hyran i en nyproducerad lägenhet måste någonting göras.

Därför skulle vi satsa på följande om vi bestämde i Varberg

# Den bästa kommunen att växa upp i

Vi vet att små barn behöver små sammanhang för att må bra och utvecklas. Därför är det viktigt att barngrupperna i förskolan minskas så att arbetsmiljön blir bra för både barn och personal. Förskolor ska också finnas i närområdet, även på landsbygden.
Idag lämnar en av fyra skolan utan att ha fått godkänt i alla ämnen. Stöd ska sättas in tidigt och skickliga lärare och annan personal med specialkompetens ska finnas där. Idag spelar det tyvärr mer och mer roll vem du är, vilken skola du går på och vilken utbildning dina föräldrar har. Så får det inte vara. Rätten till den bästa skolan gäller alltid alla!

Därför skulle vi satsa på följande om vi bestämde i Varberg

# Omsorg som känns i hjärtat

Varberg växer och det innebär också fler personer som behöver samhällets stöd. Omsorgen har utsatts för Alliansens hårda besparingar och nedläggningar. Det håller inte längre.

Det är med mer tid och hjärta i omsorgen som vi skapar trygghet, respekt och kontinuitet. Men det krävs ett nytt politiskt styre som alltid sätter välfärden först. Alla ska bli sedda och få den hjälp och det stöd som behövs när man inte klarar det själv. Så håller vi ihop i ett starkt Varberg. För den bästa vården och omsorgen är personalen det allra viktigaste. Ingen ska tjäna pengar på omsorgen, därför säger vi nej till vinstuttag och är ytterst restriktiva till privatiseringar.

# Tillsammans för ett grönt och hållbart Varberg

Tillsammans behöver vi alla ta hand om den plats vi tycker så mycket om. Havet, stadens gröna lungor och landsbygdens natur är vår gemensamma stolthet. Klimatförändringarna påverkar oss alla och det behövs ett Varberg som vågar mer och som är i framkant för en hållbar framtid. Mer måste göras.

Därför skulle vi satsa på följande om vi bestämde i Varberg

Vi gör det som krävs. Varberg kan bättre!

En solidariskt finansierad förskola, skola och omsorg är kärnan i en stark välfärd. Den ska alltid kännas trygg. Men i Varberg har äldreomsorgen det tufft idag med besparingar och i skolan spelar det roll vilken skola du går på och vilken utbildning föräldrarna har. Så får det inte vara. Alla ska få nå målen i skolan och alla har rätt till en bra äldreomsorg.

Ladda ned vårt rykande färska lokalpolitiska program, ”Ett stolt Varberg håller ihop”
och läs mer om våra lösningar för hela Varbergs kommun!