Start Dialog Debatt Fira FN-dagen 24 oktober!
8 oktober 2019 | Katarina Eiderbrant

Fira FN-dagen 24 oktober!

Den 24:e oktober är det internationella FN-dagen. Dagen firas till minne av FN-stadgans ikraftträdande 1945. Däri anges syftet och grundsatserna för FN:s arbete; med fredliga metoder upprätthålla internationell fred, se till att de mänskliga rättigheterna följs och att skapa band mellan länder för att lättare kunna lösa konflikter. Mellan kl. 18.00 och 19.30 anordnar Varberg för fred, Varbergs FN-förening och Varbergs kommun ett evenemang i Varbergs kyrka med tal, sång och musik för fred. Välkomna! Se inbjudan nedan.

Samma kväll har också Världsarvet Grimeton ett arrangemang, Acting for change, om kvinnokamp i Senegal kl. 18-20. De sänder ett fredsbudskap kl. 19.00 till världens alla radioamatörer. Eventuellt kommer det också sändas ut i samband med arrangemanget som är samtidigt i Varbergs kyrka.

Varberg för fred eller Vaff som det förkortas, är ett nätverk som arbetar i andan efter Varberg Calling for peace 2015 och jobbar med frågorna klimat, fred och mänskliga rättigheter. Socialdemokraterna är en av de samverkande organisationerna. Häromkvällen var jag på mitt första möte med nätverket. Det var ett trevligt och engagerande möte med representanter för flera av de andra organisationerna; Varbergs församling, FN-föreningen, Soroptimisterna, Världsarvet Grimeton, Rädda Barnen, Palestinagruppen, Liberalerna och Equmeniakyrkan. Vi pratade om aktiviteter som varit, nu senast Knytkalas för fred, där SSU var representerade. Vi planerade vidare för kommande aktiviteter nu i höst med FN-dagen och till sommaren med ”Hopp i rörelse”, en dag i juni med aktiviteter i Societetsparken där ett tema är ickevåld. Det blir bland annat besök av en svensk grupp som vandrar mot Genève. En annan grupp har börjat vandra den 2 oktober i år på FN:s internationella dag för ickevåld och går ända från Indien för att nå Genève nästa höst. Imponerande!

Den 30 november är det Orange Day, en aktion mot våld mot kvinnor och den 10 december uppmärksammar viinternationella dagen för mänskliga rättigheter. Engagemanget i Varberg är stort och det finns en hel del att ta aktiv del av, så det är bara att hänga på!

Katarina Eiderbrant
Internationell ledare i Varbergs arbetarekommun