Start Dialog Debatt Kvalitet i välfärden - inte nedskärningar
29 oktober 2019 | Jana Nilsson

Kvalitet i välfärden - inte nedskärningar

Idag lägger vi vårt förslag till budget för 2021 i Kommunstyrelsen. I en tuff situation för kommunen med stora investeringar framåt och samtidigt ett stort behov av att öka kvalitén på våra välfärdstjänster och förbättra arbetssituationen för våra medarbetare i förskola, fritids, skola och äldreomsorg väljer vi väg. Istället för att lägga stora sparkrav som innebär neddragningar i en redan tuff situation satsar vi framåt. Vi vill därför öka kommunens intäkter och föreslår därmed en ökning av skatten med 90 öre.

Vi vill även ge ett uppdrag att se över möjligheten att effektivisera vårt arbete. Några exempel på effektiviseringar som skulle kunna bidra till detta är ökad digitalisering, minskad dokumentation, effektivare kontrollsystem och förkortade beslutsvägar. De effektiviseringar som kan genomföras skall inte ses som besparingar, utan användas för att förstärka kärnverksamheten inom skola, förskola, fritids och äldreomsorg.