Start Dialog Debatt Stora brister i beslut om matleveranser till äldre
28 augusti 2019 | Turid Ravlo Svensson

Stora brister i beslut om matleveranser till äldre

Att äldre ska få tillgång till bra mat är en självklarhet. Då krävs en organisation som klarar av att leverera.

I dag levererar kommunen inte själva mat till äldre som bor hemma utan både matlagning och transporter sker av privata aktörer. Under den senaste upphandlingen har en leverantör valt att sluta och en annan gått i konkurs. Det har skapat en sårbarhet när bara ett företag varit kvar.

Nu är det dags att göra en ny upphandling och då är det viktigt för oss socialdemokrater att vi inte hamnar i samma båt en gång till. Varför inte låta kommunen själva laga maten? Det har byggts flera nya kök i kommunen de senaste åren och därför vill i att man undersöker om det går att tänka nytt. Äldre ska inte drabbas av marknadskrafter om kommunen själva kan leverera.

I stället har den borgerliga majoriteten försökt hasta fram ett besked för att tvinga fram ett beslut om privat aktör. De skyller på tidspress men det kan knappat vara någon nyhet att den gamla upphandlingen löper ut.

Vi har därför valt att reservera oss mot beslutet om att endast upphandla ett ensamt företag som ska leverera mat till kommunens äldre. Vårt mål är att skapa ett samhälle där alla kan känna sig trygga.

Socialdemokraterna i Socialnämnden,
Turid Ravlo Svensson, vice ordförande