Start Dialog Debatt Sveriges bästa socialdmokrater finns i Varberg
6 oktober 2020 | Socialdemokraterna Varberg

Sveriges bästa socialdmokrater finns i Varberg

I helgen delades priset till ”Årets arbetarekommun” ut under pompa & ståt vid ett stort digitalt forum för partiutveckling inom Socialdemokratin. Vinnare bland Sveriges 290 kommuner med aktiva sossar blev Varbergs socialdemokrater.

– Alltså vi är så otroligt glada och stolta, säger Lise-Lotte Bensköld Olsson (S) ordförande i Varbergs arbetarekommun. Vi har jobbar hårt för att vara en aktiv och engagerad opposition som både har koll på att vad moderatstyret tar sig för, och samtidigt sätter fokus på vad vi skulle genomföra om vi styrde i Varberg.

Inför mer än 500 aktiva socialdemokrater som medverkade digitalt från norr till söder mottogs priset. I motiveringen lyfte en jury bestånde av bland annat Partisekreterare Lena Rådström Båstad och statsminister Stefan Löfven fram hur Socialdemokraterna i Varberg på ett strukturerat och engagerat sätt utvecklat både sin lokala politik och organisation.

– Vi har jobbat mycket med ett värderingsstyrt ledarskap där människor ges ansvar och möjlighet att utveckla vår politik för ett bättre Varberg, säger Lise-Lotte Bensköld Olsson. Vi vill inte vara en opposition som ”bara klagar” utan istället försöka vara ett alternativ som kommer med solidariska lösningar på hela Varbergs kommuns utmaningar.

Varberg Socialdemokrater har också gjort en hel del för att försök hålla liv i demokratins funktioner även under Corona-tid med mycket digitala internutbildningar och andra sätt driva politik via digitala kanaler.

– Ett exempel är hur vi genomförde 1:a maj direktsänt från Varberg Arena, det gav stort genomslag och något som verkligen skapade energi i vårt lokala engagemang, säger kommunalrådet Jana Nilsson (S).

Socialdemokraterna i Varberg har också under senaste åren lyft upp frågan om demokrati och vikten av att försvara den.

– Det finns många krafter just nu som ifrågasätter det så kallade etablissemanget och då gäller det mer än någonsin att visa att varje människas röst i kommunalval gör en avgörande skillnad.

Vi måste lyfta fram ett alternativ som är redo att utmana och konkurrera. Det är då demokratin kan fungera och det är då den är som vackrast, säger Jeanette Qvist (S), ordförande för kommunfullmäktigegruppen.