Start Dialog Debatt Bra skolor viktigt för kommunens utveckling
29 november 2018

Bra skolor viktigt för kommunens utveckling

Just nu tar kommunen fram en fördjupad översiktsplan för serviceorten Kungsäter som visar på en spännande utveckling för orten med mer bostäder och behov av ytterligare service och inte minst kommunikation. Vi har bland annat reagerat över att förskola och skola inte på ett tydligt sätt lyfts fram som viktiga parametrar för att uppnå en god livsmiljö i Kungsäter. Vi anser att det måste planeras för en god tillgänglighet till förskola och skola om orten med omnejd ska kunna utvecklas ytterligare.

Vi vet att det redan idag är ytterst ansträngt i förskolan med fler barn och kö till förskolan, vilket är mycket glädjande och visar på bygdens livskraft. Men nuvarande lokaler har redan mycket att önska och med fler barn behövs helt klart en ny förskola. Detta har lyfts fram i planen på ett bra sätt där plats för en ny förskola pekas ut. Men vi ser också att vi behöver satsa på att bygga om och rusta upp skolan för att den ska erbjuda attraktiva lärmiljöer för barnen och lärarna och vara en skola i framtiden.

För oss är det en fråga om likvärdighet i kommunen där vi som medborgare har rätt att få tillgång till bra förskolor och skolor oavsett var du bor i kommunen, och det är en självklarhet för oss. Kommunen står inför stora investeringar framöver och det får inte innebära att majoriteten (Moderaterna, Centern, Liberalerna, Kristdemokraterna) prioriterar bort viktiga investeringar i våra serviceorter, som skola och förskola i Kungsäter, om hela kommunen ska kunna utvecklas.

Jeanette Qvist (S), vice ordförande barn- och utbildningsnämnden

Peter Stoltz (S), ledamot barn- och utbildningsnämnden