Start Dialog Debatt Det fattas pengar i äldreomsorgen
28 augusti 2018

Det fattas pengar i äldreomsorgen

I höstas lade Alliansen en ram som kommer att innebära stora neddragningar av personal ute i äldreomsorgen och vi Socialdemokrater som lade förslag om mer personal i omsorgen fick kalla handen. Om Alliansen går vidare med den ram som nu är fastställt av Kommunfullmäktige så kommer man i slutet av september 2018 säga upp 25 tjänster i äldreomsorgen. Personer som idag jobbar ute på våra äldreboenden.

Något förvånade kunde vi Socialdemokrater på Socialnämnden i augusti konstatera att Alliansen plötsligt hade lagt till en ramhöjning för 2020 gällande en dietist till en kostnad av en miljon kronor, trots de neddragningar man tidigare aviserat. I vanlig ordning hade Alliansen inte diskuterat detta innan mötet och då ville en ledamot plötsligt att det skulle läggas in som en satsning 2019. Mötet ajournerades och utan att man ens har utrett om det finns ett verkligt behov så sköt man från höften och lade in 1 miljon extra. Detta samtidigt som vi från Socialdemokraterna konstaterar att Alliansen i Varberg inte fördelat ut det generella statsbidraget på 13, 4 miljoner som regeringen gett kommunen, trots att det var ett tydligt medskick att det skulle gå till fler anställda i äldreomsorgen.

Vi har mycket kompetens hos vår personal inom äldreomsorgen, även när det gäller kosthantering. Problemet är att de inte har tid att använda sin kompetens. Därför måste de pengar som kommer till kommunen gå till det de är avsedda för, inte till att bygga på med ännu mer administration.

Turid Ravlo Svensson (S)

Turid Ravlo Svensson