Start Dialog Debatt EU viktigt för jämställdhet
18 maj 2019

EU viktigt för jämställdhet

EU handlar inte bara om det som strömmar runt i media just nu såsom klimat, arbetsmarknad, ekonomi och Brexit. EU är också viktigt för jämställdheten mellan könen. Våra socialdemokratiska EU-parlamentariker har varit med och kämpat för och fått igenom förbättrade möjligheter för föräldrar i EU att vara med sina barn. Varje land ska införa minst två månaders rätt till betald föräldraledighet.

Den svenska föräldraförsäkringen är dock skyddad. I många länder saknar pappan rätt att närvara vid förlossningen och har bara rätt till ledigt någon enstaka dag. Med denna förändring får alla pappor i EU mer tid med sina barn och kvinnorna får mer frihet och makt över sin egen ekonomi. Idag jobbar nästan var fjärde kvinna deltid ofrivilligt. Denna förbättring är inte bara viktigt för barnen och föräldrarna, det är också viktigt för den ekonomiska utvecklingen i EU eftersom fler kvinnor får möjlighet att jobba mer.

Jämställdheten i Europa utsätts dock just nu för en backlash. Detta syns bland annat genom ifrågasättandet av aborträtten i flertalet länder och att kvinnor ges sämre möjligheter till rätten till sin egen kropp. Vi kan skydda svenska kvinnors rättigheter genom att tillsammans bekämpa de konservativa och högerextremistiska krafterna i Europa, men det kräver ett samarbete inom EU. En röst på Socialdemokraterna är en röst som stärker kvinnors frihet och skyddar kvinnors rättigheter i Sverige och hela Europa.

Socialdemokratiska kvinnoklubben i Varberg
Katarina Eiderbrant (S)