Start Dialog Debatt Kollektivtrafiken i Halland kräver offensiva satsningar
6 december 2018

Kollektivtrafiken i Halland kräver offensiva satsningar

Hallandstrafiken behöver mer pengar för att kunna bygga ut kollektivtrafiken i den takt som behövs. Vi socialdemokrater har under året velat skjuta till mer pengar och hade i vår S budget 11 miljoner mer till Hallandstrafiken, men vi har blivit nedröstade.

Hallands Nyheter skrev i förra veckan en artikel om de satsningar Hallandstrafiken planerar de kommande åren. Hur mycket som kan genomföras och när beror på hur politiken prioriterar. I dag styrs Region Halland och Hallandstrafiken av M, KD, C och L.

11 miljoner extra vill vi socialdemokrater ge till kollektivtrafiken i Halland. Då hade Hallandstrafiken kunnat fortsätta att utveckla kollektivtrafiken med fler bussar till och från Ullared, fler avgångar med tåget mellan Varberg och Göteborg, med stopp i Åsa och förbättringar för buss 10 i Falkenberg. Tyvärr röstades vårt budgetförslag ned. Satsningarna blir mindre och hallänningarna får vänta.

Genom att satsa på kollektivtrafiken satsar man på samhällets alla grupper, fler ges möjlighet att pendla för jobb, studier och en meningsfull fritid. Investeringar krävs också för att nå Sveriges klimatmål och för att säkerställa Hallands fortsätta utveckling. Vi ska vara en av Sveriges mest konkurrenskraftiga och attraktiva regioner.

Halland växer eftersom fler människor väljer att flytta hit. För att bygga samman länet och möta framtiden krävs hållbara investeringar i kollektivtrafiken. Det är beklagligt att vår ambition inte delas av de partier som idag styr Region Halland.

Per Stané Persson, vice ordförande Hallandstrafiken och regionråd (S)

Therese Stoltz, ledamot Region Hallands tillväxtutskott (S)