Start Dialog Debatt Moderaternas höjda matmoms slår dubbelt
22 augusti 2018

Moderaternas höjda matmoms slår dubbelt

En röst på Moderaterna den 9 september är en röst för tuffare ekonomi för barnfamiljer och pensionärer, skriver ledande socialdemokrater i Halland.

Moderaterna går till val på att sänka skatten, mest för dem som redan har det bäst. Det man talar mindre om är hur skattesänkningarna ska finansieras. Ett av förslagen är att höja momsen på mat. Detta tar vi socialdemokrater starkt avstånd emot. En höjd moms på mat slår dubbelt.

En barnfamilj handlar mycket mat varje månad. Tillsammans med boendekostnaden är det ofta den största utgiften. Höjs matmomsen äter den upp den barnbidragshöjning som vår socialdemokratiskt ledda regering genomförde i våras.

En moderat matmomshöjning slår med precision mot barnfamiljer med redan tuff ekonomi. En annan grupp med ofta svag ekonomi är landets pensionärer. En höjd moms drabbar låginkomsttagare som pensionärer hårdast, eftersom momsen är lika för alla.

Nyligen sa Moderaterna nej till vårt förslag om att höja pensionen med 600 kronor i månaden för alla pensionärer med en inkomstpension mellan 11 000 kronor och 14 000 kronor. Det är tydligt vad Moderaternas politik går ut på.

En av Hallands största utmaningar är den tudelade arbetsmarknaden. Arbetslösheten bland utrikesfödda är fem gånger så hög som för inrikes födda. Det vet Moderaterna och partiet säger att integrationsutmaningen är en av valets viktigaste frågor.

Hos oss i Halland är besöks- och turistnäringen en av de viktigaste och kanske snabbast växande. Våra hotell, restauranger och campingföretagare anställer ofta unga och utlandsfödda som på så vis får in sin första fot på arbetsmarknaden.

Trots detta vill Moderaterna höja momsen på bland annat hotellövernattningar, campingar, andra kommersiella boenden och mat på restaurang från dagens nivå på 12 procent till 14. Effekten kommer bli färre jobb, sämre integration och ökat utanförskap.

Organisationen Visita har utifrån SCB:s omsättningsstatistik gjort beräkningar som visar att förslaget om att höja momsen från 12 till 14 procent innebär en skattehöjning för besöksnäringsföretagen med 2,3 miljarder årligen. Under förra valrörelsen kritiserade borgerligheten vårt förslag om höjda arbetsgivareavgifter för unga. Den nu föreslagna momshöjningen slår mot näringen betydligt mer än den då föreslagna höjningen av arbetsgivareavgifterna.

En röst på Moderaterna den 9 september är en röst för tuffare ekonomi för barnfamiljer, pensionärer och färre jobb för många unga och utlandsfödda inom besöksnäringen. Den så omtalade ”dubbelstöten” från förra valet har numer fått en helt ny innebörd!

• Ronny Löfquist (S), Hylte
  • Krissi Johansson (S), Halmstad
  • Kjell Henriksson (S), Laholm
  • Per Svensson (S), Falkenberg