Start Dialog Debatt Öka bemanningen i äldreomsorgen
22 juni 2020

Öka bemanningen i äldreomsorgen

Mitt i pågående pandemi säger den styrande Alliansen (M, C, L, KD) i Varberg och SD nej till vår motion om att öka grundbemanningen i äldreomsorgen. Behovet av mer personal i äldreomsorgen är ingen ny fråga, men blir väldigt påtaglig just nu. Alla borde väl nu se hur viktig vår personal är och att de har fått ta på sig ett stort ansvar för att klara omsorgen av våra äldre.

I dag har vi kraftigt slimmade verksamheter och tiden som varje brukare har fått sig tilldelad mäts i minuter som det tar för en dusch, bädda en säng, värma en matportion eller att städa ett golv. Om brukaren har ett extra behov så finns inte det utrymmet, utan då får något annat tas bort. När tiden för bilresan mellan två brukare är så kort att det krävs att personalen bryter mot hastighetsbegränsningarna, är det något som är fel.

Det är uppenbart för oss att dessa tidsoptimeranden, mekaniska och systematiska system att bedriva äldreomsorg, där det inte finns några marginaler, både innebär en sämre arbetsmiljö med hög stressnivå för personalen, högre sjukskrivningar samtidigt som brukarens omsorg blir sämre utan möjligheter att ge det där lilla extra.

Vår uppfattning är att varje person som är berättigad till omsorg ska ha rätt att få den på ett bra sätt. Kostnaden blir såklart högre med vårt förslag om ökad grundbemanning, men självklart borde kvalité och mänsklig omsorg värderas betydligt högre än idag.

Sveriges kommuner lägger i snitt över 20 % mer än Varberg per invånare på äldreomsorg, individ- och familjeomsorg och LSS. Falkenberg lägger över 30 % mer till dessa verksamheter vilket i Varberg skulle innebära en ökad budget 345 miljoner kronor för att nå samma nivå.

Visst ser våra kommuner olika ut, men någonstans går väl ändå gränsen för hur ”effektiva” alliansen kan kräva att vår personal skall vara.

Jana Nilsson (S), oppositionsråd
Turid Ravlo Svensson (S), vice ordf. socialnämnden