Start Dialog Debatt Region Halland borde ge fler unga chansen till sommarjobb
18 juli 2021

Region Halland borde ge fler unga chansen till sommarjobb

Unga behöver fler vägar in i arbetslivet. Det första sommarjobbet är oftast det första steget in, den första möjligheten att visa framfötterna, skapa arbetslivserfarenhet och ta de första stegen in i vuxenlivet. Det senaste året har det blivit svårare för unga att ta det där första steget. Att få det första fasta jobbet blir lättare om man har en referens att visa upp.

Under flera år har vi socialdemokrater försökt påverka Region Hallands borgerliga majoritet att utöka antalet feriearbeten. Knappt 100 unga får varje år chansen att feriearbeta i regionens verksamhet. En region som idag har ca 9 000 anställda och mängder av olika yrkeskategorier bör klara av att leverera mer. I läget vi nu befinner oss krävs också mer.

Att Region Halland ska arbeta med andra för att skapa tillväxt och utveckling har länge varit en tydlig inriktning. Vi socialdemokrater vill att också detta blir ett självklart område för samverkan. Det finns flera goda exempel där regioner och kommuner jobbar tillsammans med andra för att ge unga en fot in.

I Varbergs kommun samarbetar man exempelvis med Stiftelsen Hallands länsmuseer där unga får erfarenhet inom kultur och besöksnäring som i sin tur får välbehövlig förstärkning. Region Stockholm har samarbete med såväl Konserthuset som Skärgårdsstiftelsen. Borås kommun ger unga möjlighet att driva ett eget företag (Rookie Startup), vilket kan öka viljan att starta företag i framtiden. Möjligheterna att utöka antal feriearbeten och samtidigt bidra till ett växande Halland är flera.

Därför har vi Socialdemokrater i dagarna lämnat in en motion till Region Halland där vi föreslår att man ser över möjligheten att utöka antalet feriearbeten i den egna verksamheten, exempelvis genom att erbjuda feriearbeten också vid andra tider på året än bara sommaren, och att man tittar på möjligheten att samverka med andra.

Tillsammans skapar vi ett starkare samhälle.

Therese Stoltz (s), ledamot i Regionstyrelsens Tillväxtutskott

Gustaf Kristensson (s), vice ordf Driftnämn Kultur och Skola