Start Dialog Debatt Simskola är livsviktigt för alla barn!
11 mars 2020

Simskola är livsviktigt för alla barn!

Apropå artikeln "Höjd avgift på simskola splittrar politikerna".

Nu ska alliansen i Varberg bereda väg för att kunna konkurrensutsätta den nya simhallen Pingvinen. Därför beslutade de i kultur- och fritidsnämnden att maxtaket för simskoleavgiften ska höjas med 112 procent till 1 400 kronor från dagens 655 kronor.

Lena Språng, Centerpartiet, kallar det ett räkneexempel och menar att avgiften för simskolan inte alls behöver bli 1 400, men varför i hela friden ska då kommunfullmäktige ändra maxtaket? Sen jämför hon simskoleavgiften med kostnaden för andra sporter och bortser helt kallt från det faktum att simkunnighet räddar liv, en livsviktig kunskap i en kustkommun som Varberg. För mig är det helt uppenbart att risken ökar för att färre barn kommer att få gå i simskolan då högre avgift kan få föräldrar att tvingas välja bort simskola på grund av sin ekonomiska situation. Något som också tydligt visas i statistik. Men alliansens lösning är att skolan istället ska se till att barnen blir simkunniga, trots att krav på simkunnighet ställs först i årskurs 6. Alliansen visar tydligt att förutsättningarna för en eventuell konkurrensutsättning är det viktigaste, inte alla barns simkunnighet.

Jeanette Qvist (S)

Jeanette Qvist
Vice ordförande, barn- och utbildningsnämnden
jeanette.qvist@varberg.se