Start Dialog Debatt Socialdemokraterna säger nej till att privatisera Varbergs simhallar
11 september 2020

Socialdemokraterna säger nej till att privatisera Varbergs simhallar

500 miljoner kronor av våra gemensamma skattepengar har investerats i en ny simhall. Nu väljer det moderatledda styret i Varbergs kommun att låta en privat aktör tjäna pengar på den och de andra simhallarna i kommunen. Osäkerheten över hur detta kommer fungera och om det blir någon vinst, varken ekonomisk eller kvalitetsmässig, är stor. Därför säger vi Socialdemokrater nej till att privatisera Varbergs simhallar.

Här nedan kan du läsa vår reservation i Kultur- och fritidsnämnden över beslutet.

Reservation från den socialdemokratiska gruppen

Vi i den socialdemokratiska gruppen reserverar oss mot beslutet att teckna avtal med privat aktör. Vi anser att riskerna kommunen tar är för stora.

1. Kommunen riskerar att upphandlingen överklagas. Detta kan ta upp emot sex månader och kan leda till att vi inte hinner bygga upp en organisation för att driva våra simanläggningar, varken i kommunal eller privat regi.
  2. Vi ser också en risk att företaget kan börja gå ekonomiskt dåligt eller i värsta fall i konkurs då vi befinner oss mitt i en pandemi. Går företaget i konkurs måste kommunen snabbt ställa om och driva det själv, vilket kan bli mycket dyrt i slutänden. Ett sådant exempel har vi redan erfarenhet av på kultur och fritid gällande cafét på komedianten.
  3. En privat aktör innebär ytterligare en aktör i en redan komplex situation. Vi har idag inget investeringsbeslut på varken Veddige simhall eller simstadion. Vad händer om anläggningarna går sönder. Blir vi då betalningsskyldiga gentemot privat aktör för bortfall av intäkter.

Vi ställer oss kritiska till att vi först investerar i en simhall på 500 miljoner kronor och sedan låter vi en privat aktör tjäna pengarna på den. Kommunen ska fortfarande betala driften på ca 30 miljoner/år. Dessutom ska vi betala den privata aktören 400 000kr/år som ersättning för att de driver Veddige simhall åt oss. Vi ska också betala för att ha en anställd hos oss som ser till att företaget håller sitt avtal.

Vi är mycket tveksamma till om det här blir så stor besparing i slutändan. Vi vill själva driva simhallen och se vilket intäkter det faktiskt blir för oss som det var tänkt från början.

S-gruppen i Kultur- och fritidsnämnden

Jenny Bolgert