Start Dialog Debatt Ta bort skillnadn i OB-ersättning i Region Halland.
3 juni 2020

Ta bort skillnadn i OB-ersättning i Region Halland.

I Hallands Nyheter den 3 juni skriver besvikna undersköterskor om sin frustration över  skillnaden i OB-ersättningen. Det är en frustration som vi delar.

Ända sedan beslutet togs 2017 har vi socialdemokrater varit tydliga att vi verkligen tycker att OB-ersättningen ska vara samma för både undersköterskor och sjuksköterskor. Denna orättvisa har bidragit till en uppdelning mellan olika yrkesgrupper och påverkat arbetsmiljön negativt.

Region Halland styrs av en moderat-ledd majoritet och de har valt att rösta nej till en jämlik OB-ersättning mellan undersköterskor och sjuksköterskor. Samtidigt har vi socialdemokrater i våra budgetförslag årligen avsatt pengar för att utjämna dessa skillnader i OB-ersättning. Eftersom vi är i opposition så har tyvärr vårt budgetförslag röstats ner.

Regionens goda resultat för sina invånare bygger på att medarbetarna får de bästa möjligheter att leverera bra vård. För det krävs en god arbetsmiljö och trygga arbetsvillkor.

Regionen borde sträva efter att bli Sveriges bästa offentliga arbetsgivare. En bra början vore att ta bort de ojämlikheter som finns i OB-ersättning mellan undersköterskor och sjuksköterskor.

Lise-Lotte Bensköld Olsson, regionråd (s)
Per Stané Persson, regionråd (s)

Lise-Lotte Bensköld Olsson
Regionråd