Start Dialog Debatt Vart ska det borgerliga styret spara in sina 70 miljoner?
16 mars 2020

Vart ska det borgerliga styret spara in sina 70 miljoner?

De två senaste valrörelserna har vi socialdemokrater yrkat på en skattehöjning på totalt 90 öre. Detta har vi gjort för att vi har sett en tendens på sämre ekonomiskt läge och därmed sämre villkor för verksamheterna i kommunen. Varje gång har allianspartierna sagt att vi har detta som ett ”mantra”, att vi höjer för höjandets skull. Detta är inte sant.

Med den borgerliga budgeten ska det nu sparas 70 miljoner kronor.

Var ska dessa pengar komma ifrån? Mest troligt är det ju så att verksamheterna får spara in dessa pengar vilket kommer att drabba kommuninvånarna.

Vi socialdemokrater ville se en effektivisering, inte en besparing, uti verksamheterna som inte drabbar kommuninvånarna. På detta fick vi inget gehör.

Om du som kommuninvånare har funderingar om framtida ekonomiska läge i kommunen tycker jag att du ska kontakta någon i de styrande allianspartierna, det är de som har makten och bestämmer vad som ska ske.

Vi socialdemokrater ska göra allt för att mildra konsekvenserna av besparingarna men det är inte vi socialdemokrater som satt oss i denna situation.

Lennart Johansson, vice ordförande Servicenämnden

Lennart Johansson