Start Dialog Debatt Vi kommer se till att pengar återförs till äldreomsorgen
7 september 2018

Vi kommer se till att pengar återförs till äldreomsorgen

Svar på Försämrad kvalitet i välfärden i Hallands Nyheter 6 september.

Alliansen + MP har skickat äldreomsorgens pengar in i balansen. Pengar som skulle gå till den gruppen i samhället som behöver det mest.

Den socialdemokratiska regeringen har varje år skickat riktade statsmedel till Varberg. Det har inneburit att Varberg har varit tvungna att använda pengarna till det de var tänkta för. Det har varit grinigt och man har framfört att det är bättre att få generella statsmedel så kan vi själv bestämma vart pengarna skall gå.

Nu ser vi hur det gick. Inför 2019 ingår pengarna i de generella statsbidragen och nu känns det som vi talar inför döva öron. Cirka 25 tjänster kommer att försvinna inom äldreomsorgen.

Vi Socialdemokrater kommer att se till att dessa pengar återförs till Socialförvaltningen och dessutom vill vi skjuta till betydligt mer pengar då grundbemanningen behöver höjas för att skapa en bättre arbetsmiljö, minska sjukskrivningarna och höja kvalitén inom äldreomsorgen.

Turid Ravlo Svensson (S)

Turid Ravlo Svensson