Start Dialog Debatt Vi stödjer undersköterskruppropet
7 september 2019

Vi stödjer undersköterskruppropet

Nyligen demonstrerade undersköterskor runt om i landet för bättre arbetsvillkor och bättre förutsättningar att ge våra äldre en god omsorg. Socialdemokraterna stödjer Undersköterskeupproret. Vi menar att Sveriges undersköterskor är förutsättningen för en god äldreomsorg och en fungerande sjukvård. Så enkelt är det. Om inte undersköterskorna har rimlig arbetsbelastning, arbetsvillkor och arbetstider så fungerar inte äldreomsorgen eller sjukvården. Undersköterskorna är helt avgörande för att våra äldre ska få en bra omsorg.

Vi socialdemokrater satsar på välfärden – och då behövs det mer resurser, särskilt nu när fler blir äldre. Därför är det bra att regeringen lovat nya välfärdsmiljarder till kommunerna och regionerna. Det behövs kraftiga resurstillskott när de äldre blir allt fler.

För oss socialdemokrater går välfärden före skattesänkningar. Det är en orimlig prioritering som Moderaterna och Kristdemokraterna gör när de röstade igenom en budget med skattesänkningar på 20 miljarder.

För oss Socialdemokrater är välfärden prioriterad och då är välfärdsarbetarna oerhört viktiga. Därför kommer vi under mandatperioden fortsatt att arbeta för ökade utbildningsmöjligheter inom vården. Vi kommer även att arbeta för att sänka sjuktalen, förbättra arbetstiderna genom att ta bort delade turer och förbättra arbetsmiljön i Region Hallands verksamheter.

Vi satsar på välfärden. Så skapar vi ett starkare samhälle och ett tryggare Sverige.

Lise-Lotte Bensköld Olsson (S), regionråd och vice ordförande för Socialdemokraterna i Halland

Lise-Lotte Bensköld Olsson
Regionråd