Start Dialog Debatt Vi vill sänka skatten för pensionärerna
14 augusti 2018

Vi vill sänka skatten för pensionärerna

Svar på "Har Adnan Dibrani (S) fått skattefnatt? I Hallands Nyheter 8 augusti.

Jörgen Warborn (M) frågar sig om jag har fått skattefnatt. Det är en lustig fråga med tanke på vilket parti han företräder, nämligen ett enfrågeparti vars viktigaste budskap gång efter annan är att sänka skatten. Och viktigast är att trumfa oss, så man kan fråga sig vem det är som har fått fnatt. För M är skattesänkningar en ideologisk fråga, ett självändamål. Vad de leder till är inte relevant.

Det är därför Warborn går igång på att jag nyligen i en radiointervju på en kort ja-eller-nej-fråga svarade att jag kunde tänka mig sänkt inkomstskatt. Han måste nu veta, exakt vilka skatter tänker jag på och hur mycket. Hur ska M annars kunna bräcka oss?

Ja, Jörgen, då kan jag meddela att S bland annat har och vill fortsätta sänka inkomstskatten för pensionärerna. På grund av de skattesänkningar på 160 miljarder som M genomförde under sin tid vid makten uppstod, bland många välfärdsproblem även en orättvis skatteklyfta mellan pensionärer och löntagare, ett gap vi nu jobbar hårt på att sluta.

Att vi höjt olika skatter och avgifter med 60 miljarder under vår mandatperiod är därför inte särskilt anmärkningsvärt. Vi ser gärna över inkomstskatterna inom ramen för en blocköverskridande skattereform. Höga skatter är inget självändamål för oss socialdemokrater, däremot tror vi att ett relativt högt skatteuttag är nödvändigt om man, likt oss, vill ha en generell välfärdspolitik med hög kvalitet i skola, vård och omsorg.

Moderaterna har vid samtliga tillfällen de regerat lämnat efter sig budgetunderskott och ökad upplåning, som de sedan sluppit ta ansvar för. Budgetunderskott innebär att man antingen måste höja skatter eller skära ned i välfärden. Vi går till val på ett starkare samhälle med en bättre välfärd. Det är mitt fokus och jag ser skattepolitiken som ett medel för att uppnå det, inte ett mål i sig.

Adnan Dibrani (S), riksdagsledamot

Adnan Dibrani