Start EU-val Kryssa Adnan

Kryssa Adnan

På plats nr 10 på Socialdemokraternas valsedel till Europaparlamentet finns Adnan Dibrani. Här kan du läsa mer om hur han ser på EU och varför det är så viktigt vilka som styr.

För ett fritt och demokratiskt Europa

Sverige utgör bara en promille av världens befolkning. I EU blir vi starkare. Tillsammans är vi en stark röst ivärlden. Mitt EU är ett fredsprojekt som gett oss 70 år av stabilitet och frihet. Jag vet vad extremnationalism gör med ett land. Det börjar med små steg i fel riktning, som snabbt leder till rasism, främlingsfientlighet och urholkat människovärde. Men mitt EU är också garanten för tillväxt och fler jobb. EU är Sverige främsta handelspartner. Däremot får den fria rörligheten inte äventyra arbetarnas rättigheter och rättvis konkurrens. Och det är enbart i EU som vi på allvar kan göra någonting åt klimatkrisen – vårt främsta säkerhetshot.

Jag kommer att verka för:

• En demokratisk utveckling i Europa
  • Schysta villkor – för arbetarna och för rättvis konkurrens
  • Att inga pengar betalas ut till EU-länder som motverkar EU:s grundtanke
  • Att stärka EU:s röst – och därmed Sveriges röst i världen
  • Att främja handeln – för jobben och för tillväxten
  • Att EU tar täten i kampen mot klimathotet

Vad tycker du är viktigt för Sverige och EU?

Jag vill gärna höra mer om vad du tycker är viktigt för ett schysstare EU. Tyck till eller ställ en fråga om hur vi tillsammans kan skapaett starkare samhälle och ett tryggare Europa.

DEBATT

9 april 2019 | Marianne Johansson
Tumma inte på medborgarskapet
8 mars 2019 | Katarina Eiderbrant