Start Dialog Fler hjärtan

Fler hjärtan i äldreomsorgen

I varje läge, i varje beslut, väljer vi inom Varbergs socialdemokrater fler hjärtan i äldreomsorgen. Fler hjärtan som tar hand om din mamma eller pappa, som hjälper till med mat och mediciner eller helt enkelt hinner sitta ned och prata en stund. Vi har flera idéer på hur äldreomsorgen kan bli bättre men vill också höra vad du tycker. Fyll gärna i vår webbenkät!

Alltför länge har äldreomsorgen fått stå tillbaka när kommunen och Varbergs moderatledda majoritet ska spara eller experimentera med privatiseringar och »omorganisationer«. När pandemin slog till fick vi alla se svagheten i en äldreomsorg med personal som hela tiden sliter på gränsen till vad som är möjligt. Fram med bilen, stressa in och ut – och så vidare till nästa ställe. Det är vardagen för de som arbetar inom Varbergs äldreomsorg.

Men alla politiker bara klagar på varandra - ingen gör något, eller?

Vad har Varbergs socialdemokratiska opposition gjort?

• Vi har lagt förslag i kommunfullmäktige om ökad grundbemanning i äldreomsorgen, redan före pandemin. Den moderatledda majoriteten och SD i Varberg valde att rösta ned detta – mitt i rådande Covid-kris.

• Vi har lagt fram en fullt finansierad kommunal oppositionsbudget som skulle innebära 24 stycken fler fastanställda undersköterskor inom äldreomsorgen fram till valet 2022. Efter det vill vi anställa många fler. Det får helt enkelt vara slut på Varbergs-alliansens idé om att först minska budget och personal, och sedan » titta ned « och hoppas på att det ska lösa sig. Dessutom satsar vår S-regeringen 24 miljoner på äldreomsorgslyftet här i Varberg för att omsorgspersonal skall kunna utbilda sig till undersköterska.

• Vi jobbar stenhårt för att ändra på följande faktum: Sveriges kommuner lägger i snitt 20 % mer per invånare på äldreomsorg, individ- och familjeomsorg och LSS än vad Varberg kommun gör (Källa SKR, Sveriges kommuner och regioner).

Din röst ska göra skillnad

Vi inom Varbergs Socialdemokrater vet att vi har mycket kvar att jobba med. Vi måste ta fram ännu bättre politik inför nästa val. Vi vet att vi måste förtjäna ditt förtroende och din tro på att det är vi »Varbergs-sossar« som kan göra det! Att det är vi som står som garant för fler hjärtan som tar hand om mormor och morfar, eleverna i skolan eller dig när du blir sjuk. För oss är det just det som kommunvalet 2022 handlar om. Och vi börjar där fötterna står: här i vårt älskade Varberg – från stad till land.

Vi behöver dig

För att göra Varberg till en riktigt bra stad för alla krävs ditt engagemang och dina åsikter. Låt oss veta vad du brinner för. Var med och påverka