Start Kyrkoval En kyrka för alla

Vi håller kyrkporten öppen för vanligt folk

Det är inte så lätt att sätta sig in i och förstå ett kyrkoval. För vissa känns det likadant i kyrkan. Vilken klädsel gäller? När är det dags att stå upp? Varför har ’Fader vår’ gjorts om?

För att göra det enkelt handlar kyrkovalet om vilken riktning du vill att kyrkan ska ta framöver – framåt eller bakåt för att vara exakt. Just nu finns det strömningar som vill ta oss tillbaka i tiden och göra kyrkan mer konservativ igen. Gamla idéer som vill stänga kyrkportarna istället för att öppna dem. Vi Socialdemokrater tror på en kyrka som möter människor där de är. Vi står stadigt vid Varbergs kyrkoportar och ser till att kyrkan får fortsätta vara öppen. En röst på Socialdemokraterna är en röst på folkyrkan – den som är för ALLA! Se våra kandidater till Varbergs församling här.

5 saker vi kämpar för i varje möte

Att vara med och påverka inom kyrkan innebär möten, att vara inlyssnande och fatta beslut som stöttar och utvecklar kyrkan, medlemmarna och verksamheten. När vi Socialdemokrater sitter i dessa möten kan du vara trygg med att vi alltid kämpar för viktiga saker som dessa:

• Att kyrkan alltid står upp mot diskriminering, rasism, religionsförtryck och kvinnoprästmotstånd.
  • Att kyrkan själva och tillsammans med andra samhällsaktörer arbetar för för att minska människors ensamhet och isolering.
  • Att kyrkans barn- och ungdomsverksamhet prioriteras.
  • Att kyrkobyggnader och kyrkogårdar vårdas med hänsyn till klimat och kulturarv.
  • Att kyrkan ska bli ett föredöme när det kommer till schysta villkor för anställda och fortsätta arbetet med att stötta de som står långt från arbetsmarknaden.

En kyrka för hela Sverige

Socialdemokraterna ställer inte bara upp i valet till Varbergs församling utan även till Stift och Kyrkomöte. Läs mer om de frågor vi driver nationellt här.

Värderingar för ett jämlikt samhälle står på spel 19 september. Vi vill att Svenska kyrkan ska behandla alla lika - oavsett kön, sexuell läggning eller var man kommer ifrån. Låt inte högerkonservativa och nationalistiska krafter använda kyrkan för att vrida klockan tillbaka. Gör ditt för att säkerställa att kyrkan ska fortsätta vara en stark samhällskraft för solidaritet och alla människors lika värde.

Gör en liten men viktig insats för demokrati, jämlikhet och jämställdhet, rösta på Socialdemokraterna i kyrkovalet!

Vad tycker du?

Vi behöver få veta vad du tycker. Vilka dina idéer är för att vår kommun ska utvecklas, ojämlikheterna minska och fler ska känns sig trygga. Tillsammans kan vi skapa ett Varberg för alla. Kontakta oss och dela med dig av dina åsikter.

DEBATT

19 oktober 2021 | Socialdemokraterna Varberg
Jag hoppas det finns ”risk” att man gör politik av bristerna
29 september 2021 | Socialdemokraterna Varberg